Venkovská tržnice

Projekt Venkovská tržnice

O projektu
V průběhu roku 2008 MAS Krajina srdce ve spolupráci s pěti partnerskými regiony, tzv. místními akčními skupinami z ČR: MAS Sdružení Růže, MAS Jemnicko, MAS LAG Strakonicko, MAS Lípa pro venkov a MAS Podlipansko připravila projekt spolupráce v rámci opatření IV.2.1. Programu rozvoje venkova. MAS Krajina srdce je koordinátorem projektu, který díky realizaci projektu Venkovská tržnice I podpořeného z národního dotačního Programu Leader ČR v roce 2004 vnáší do partnerského projektu své know-how.

Realizací projektu Venkovská tržnice II vzniklo v každé partnerské MAS informační centrum pro podnikatele a neziskové organizace, které je vybavené informačním sys­témem, jehož součástí je pro tento účel vytvořená databáze místních podnikatelských a neziskových subjektů. Tato databáze vznikla konkrétním šetřením „živých“ podnikatelských subjektů v terénu, které po zaškolení provedli místa znalí sběrači. Výstupy z internetové aplikace jsou v terénu zajištěny také v tištěné podobě na informačních tabulích, prostřednictvím kterých je zajištěno informování i těch obyvatel, kteří neumí nebo nemají možnost internet užívat. Kompletní informační systém je doplněn o tištěné katalogy, které byly zdarma distribuovány do většiny domácností.

Systém umožňuje předávání a výměnu informací tematicky směrovaných na rozvoj akcí a na vznik nových i podporu stávajících aktivit týkajících se lepšího využití či rozvoje lidských, sociálních a hospodářských zdrojů konkrétních venkovských území tj. území místních akčních skupin zapojených do projektu.

Proč Venkovská tržnice?
Naším cílem je zajistit vysokou kvalitu života pro obyvatele regionu a také podporovat nezávislost regionu na vnějších zdrojích. Chceme, aby se lidem v našem regionu líbilo a dobře žilo. Proto podporujeme vzdělávání, rozvoj služeb, ale také podnikání, vzájemnou spolupráci a komunikaci lidí, kteří u nás žijí. Rádi bychom, aby se virtuální Venkovská tržnice stala prostorem, kde spolu budou lidé komunikovat, budou se spolu potkávat, kde budou získávat informace o tom, kde se co nového děje a chystá. Tak vždycky venkovský trh fungoval – ke směně zboží, výměně informací a k vzájemnému potkávání.

Nová doba tento tradiční prostor likviduje. Nakupuje se anonymní zboží bez tváře v supermarketech a kulturu chytáme satelity ze všech koutů světa. Nové technologie můžeme ale využít i pro obnovu toho, co se z našeho venkova vytratilo. Většina našich obcí žije čilým společenským životem, v mnohých je celá řada aktivních spolků a leckde přežívají šikovní řemeslníci zvládající ještě řemeslné techniky našich dědů.

Je dobré se navzájem povzbudit, vždyť patříme k sobě nejen v rodině, dokonce ani nejen v jedné obci, ale v širším okolí, regionu. Proč jezdit utrácet jinam, když můžeme dát vydělat místním lidem? Tím, že peníze zůstanou v regionu, podporujeme jeho rozvoj.

V našem regionu se stále něco zajímavého děje. Většina obcí má vlastní bohatou nabídku aktivit kulturních i sportovních a to nejen pro místní obyvatele. Díky Venkovské tržnici mohou organizátoři informovat o tom, co připravují a tím si zajistit vyšší návštěvnost.

Doufáme, že Venkovská tržnice si najde široký okruh svých příznivců (i přispívatelů) a stane se nepostradatelným komunikačním nástrojem v našem regionu.

redakce Venkovské tržnice